24-07-2017 / blog / Marc de Beer

De wereld van Mission Critical diensten

Sinds een aantal jaren hou ik mij bezig met Mission Critical diensten, een mooie term maar wat betekent dat nu precies voor mij? Diensten mogen leveren aan onze klanten die er toe doen, de maatschappij in het hart raakt als er ergens een kink in de kabel komt. Maar vooral betekent dit voor mij de pijn voelen van onze klanten als hun business niet door kan gaan. 

 

Een mooi voorbeeld: wij zijn verantwoordelijk voor de onderliggende ICT die reisinformatie in het openbaar vervoer mogelijk maakt. Informatie die ontzettend belangrijk is voor 1,2 miljoen reizigers per dag. Als deze informatie niet beschikbaar is staan deze reizigers op een verkeerde plek in het land. Hoe moeten deze reizigers immers weten vanaf wel perron hun trein gaat en op welk tijdstip als deze informatie er niet is. 

 

Uit ervaring weet ik hoe vervelend het is wanneer de informatie niet beschikbaar is en daarmee kan ik me heel goed voorstellen wat dit met een reiziger doet, laat staan met 1,2 miljoen reizigers. Het leveren van deze diensten is niet zo maar wat. 24 uur per dag, 7 dagen per week zorgen onze medewerkers er voor dat het mogelijk is om reisinformatie te tonen in welke uiting dan ook. Of het nu gaat om informatie op borden op de perrons, op de website, in apps of jawel, zelfs nog op teletekst!  

 

Het belangrijkste wat ik onze medewerkers mee wil geven is de reden waarom we deze diensten leveren, dat we niet zomaar een IT systeem in de lucht houden waarbij het best kan zijn dat er eens een server het niet doet, maar waar het gehele IT systeem voor bedoeld is. Waar doet onze klant het voor. Dit doen we onder andere door het delen van filmpjes die gemaakt worden door onze klanten, veel informatie vanuit de business met medewerkers te delen, maar ook onze medewerkers met de business mee te laten lopen. Door dit soort activiteiten creëren we bewustwording.

NACHTRUST AS A SERVICE

Wat bieden wij nu onze klant? Nachtrust as a service! Wat bedoel ik daar mee? Het vertrouwen geven aan onze klanten dat hun IT omgeving bij ons in goede handen is, dat de IT systemen continu beschikbaar zijn, dat we zorgen voor een goede weerbaarheid van deze systemen en dat we elke dag opnieuw kijken naar verbeterpunten en deze zonder onbeschikbaarheid door kunnen voeren. En dat op een manier waarop onze klanten met een gerust gevoel kunnen slapen. Het proactief monitoren, volgen van trends en daarop de juiste acties nemen zijn daar hele belangrijke instrumenten voor. 


En mocht er dan toch eens een verstoring zijn, dan zijn wij de beste brandweermannen en vrouwen van Nederland! Alles staat dan in het teken van functieherstel. Zorgen dat de IT systemen zo snel mogelijk weer beschikbaar zijn. Immers, net als onze klant, laten wij de 1,2 miljoen reizigers niet in de kou staan en willen we ze een prettige ervaring geven tijdens hun reis. 

 

Hoe doen we dat dan? Daar kom ik binnenkort in een volgende blog op terug! 

 

Wil je meer weten over onze Mission Critical diensten? Laat het ons weten!

 

Marc de Beer
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Marc de Beer 06 - 533 00 281