02-03-2018 / blog / Johan van Oosterhout

Een dag in het leven van een Mission Critical Engineer

Als Mission Critical Engineer ben ik ingedeeld in het MDT(Multi Disciplinair Team) Reisinformatie, dit houdt in dat mijn werkzaamheden hoofdzakelijk voor reisinformatie applicaties zijn, maar bij wijze van uitzondering ben ik ook inzetbaar in het MDT wat zich bezig houdt met transportbesturing.

 

We beginnen de dag met een ochtendcontrole van de diensten. Los van de 24/7 monitoring welke wordt uitgevoerd door het Operations Center is dit een extra aanvulling om te controleren of de systemen optimaal functioneren. Mocht er iets uit de ochtendcontrole naar voren komen waarbij we de systemen en applicaties nog beter kunnen laten functioneren, dan wordt dit gelijk behandeld.

 

Ondanks dat de systemen prima functioneren, dienen ook deze systemen onderhouden te worden. Denk hierbij aan operating system updates, anti-virus of applicatieve updates. Hierin zit dan ook een uitdaging: het is “verbouwen met de winkel open”. Allereerst beginnen we met een risico-impact analyse, Changes dienen te allen tijde zonder klant impact uitgevoerd te worden. Echter mocht het noodzakelijk zijn dat een wijziging impact heeft, dan wordt er een nachtelijk tijdslot afgestemd met NS,  om de klus zo snel mogelijk te klaren en daarbij de impact op de diensten minimaal is, zodat de NS weer snel gebruik kan maken van de volledige functionaliteit van reisinformatie applicaties.

 

Bij mijn vorige werkgever werkten we niet zo. We begonnen aan changes zonder besef van de impact of de risico’s. Hieruit leidden dan vaak enorm veel problemen en ongenoegen vanuit de klant. Door juist vooraf na te denken over de impact en risico’s voorkom je een hoop problemen. Men zegt niet voor niets: “een goed begin is het halve werk”.

 

Waar voor mij de kick in zit, is het uitvoeren van changes op deze diensten die altijd beschikbaar moeten zijn en zorgen dat deze altijd beschikbaar zijn. Ten slotte heeft de NS 1,2 miljoen reizigers per dag die moeten worden voorzien van reisinformatie.. Deze diensten zijn van maatschappelijk belang. Het is dus belangrijk dat deze diensten koste wat het kost online blijven. Een juiste risico-impact analyse is van groot belang.

 

Naast mijn werkzaamheden neem ik deel aan een aantal SME’s (Subject Matter Expert) groepen. Tijdens deze bijeenkomsten wordt o.a. gesproken over standaardiseren van werkzaamheden. Best practices en verder wordt er onder andere gekeken naar software die een aanvulling kan zijn op onze werkzaamheden.

 

Bij Conclusion of Conclusion Mission Critical ben je geen nummer, je wordt geaccepteerd om wie je bent en wat je doet en de sfeer is informeel. Ondanks dat Conclusion een groot bedrijf is, is het menselijke aspect heel nadrukkelijk aanwezig. Dit is voor mij heel belangrijk en dit spreekt mij enorm aan.

 

Kortom: Conclusion, Business done differently!

 

Johan van Oosterhout

Johan van Oosterhout
Johan van Oosterhout
Mission Critical Engineer