12-12-2017 / blog / Marc de Beer

Zomaar een Mission Critical dag

11 december 2017, een dag met zware sneeuwval. In de dagen ervoor wordt al gewaarschuwd voor zware weersomstandigheden. Iedereen staat er bij stil wat dat in zijn of haar persoonlijke situatie betekent. Kan ik naar mijn werk? Hoe moeten mijn kinderen naar school? En ga zo maar door. Bij dergelijke weersomstandigheden wordt Nederland maatschappelijk ontwricht.

 

Conclusion Mission Critical levert onder andere IT dienstverlening voor maatschappij kritische ketens van de Nederlandse Spoorwegen ten behoeve van reisinformatie en de bijsturing. We zorgen er niet alleen voor dat systemen beschikbaar zijn, maar dragen ook zorg voor de beschikbaarheid van de totale keten. Een complex landschap waarbij alle systemen met elkaar samen moeten werken om te zorgen dat informatie zowel aan de reiziger als het NS personeel wordt ontsloten.

 

In het weekend voorafgaand aan deze sneeuwval gaat de nieuwe dienstregeling in. Niet alleen voor de Nederlandse Spoorwegen een belangrijk moment, maar ook voor ons. We weten uit ervaring dat het impact heeft op de reiziger doordat hun normale dienstregeling er mogelijk anders uit gaat zien en dus de reiziger nieuwe reisinformatie nodig heeft. Maar het heeft ook impact op NS medewerkers die zorgdragen dat materieel, personeel en dienstregeling op elkaar wordt afgestemd en daar waar nodig direct wordt bijgestuurd.

 

Als er dan ook nog zware weersomstandigheden bij komen en het advies vanuit het KNMI en Rijkswaterstaat is om vooral thuis te blijven weten we dat dit ook grote impact heeft op het spoor. Door de weersomstandigheden wordt een uitgedunde dienstregeling gereden, dit om ervoor te zorgen dat eventuele incidenten op het spoor afgehandeld kunnen worden met zo min mogelijk impact op de dienstregeling.

 

Op dergelijke dagen is reisinformatie van cruciaal belang. Per minuut zien we ruim 15.000 reisadviezen door onze systemen lopen. 15.000 per minuut, dat zijn 900.000 reisadviezen per uur. Reizigers die van A naar B vervoerd moeten worden in winterse omstandigheden. Dergelijke getallen vragen ook vanuit IT perspectief de nodige aandacht. De Reisplanner Xtra App, teletekst, reisinformatieborden op de stations en alle andere uitingen van reisinformatie moeten het blijven doen om de reiziger te infomeren. Natuurlijk zorgen wij het hele jaar rond dat deze systemen beschikbaar zijn, maar een dergelijke winterse dag is voor ons ook spannend. Continu wordt door het Operations Center en onze Mission Critical Engineers de omgeving in de gaten gehouden. Functioneren onze systemen, functioneert de keten en zien we afwijkingen waar we direct op bij moeten sturen.

 

Hoe gek het ook klinkt, dit zijn wel de dagen waar we het voor doen. En na een dergelijke dag waarop de IT systemen zich bewezen hebben overheerst een gevoel van trots. Trots op de dienstverlening die we voor de Nederlandse Spoorwegen mogen leveren, trots dat de IT omgeving “gewoon” beschikbaar is en trots op onze medewerkers die 7 dagen in de week, 24 uur per dag zorgen voor deze beschikbaarheid.

Marc de Beer
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Marc de Beer +31 (0)6 53 30 02 81