Hoe de organisatie veranderde
Januari - februari
In het begin van 2020 werd er verder gewerkt aan de One-way-of-Working binnen de verschillende teams, het nóg meer een team vormen en de uitbreiding van Conclusion Mission Critical met een locatie in Amsterdam. Elkaar gaan vinden over 2 locaties heen, dat was één van de grootste uitdagingen.
Het blijven betrekken van onze medewerkers in onze MT-kwartiertjes, een tweewekelijkse stand-up van een kwartier waarbij we vanuit het MT transparant aangeven waar we de afgelopen twee weken mee bezig zijn geweest, waarbij medewerkers input geven richting het MT die we gebruiken voor de komende MT-spint. Het samenwerken tussen de verschillende teams over meerdere locaties waarbij we een opzet aan het uitwerken waren om veel fysieke bijeenkomsten te hebben met elkaar, zodat medewerkers elkaar echt konden leren kennen.
En toen kwam eind februari. De eerste besmetting van covid-19 in Nederland was een feit. We hielden onze adem in, wat gaat hier gebeuren? Het komt wel heel dichtbij. Hoe moeten we hier als organisatie mee om gaan? Half maart kwam de persconferentie, scholen gingen dicht, restaurants gingen dicht en werk zoveel mogelijk thuis.
Maart - juni
Werk zoveel mogelijk thuis, waarbij je de IT verzorgt voor bedrijven in het hart van de maatschappij, zoals de Nederlandse Spoorwegen, ProRail, Royal FloraHolland en Eneco. Bedrijven die door de coronasituatie zelf in zwaar weer terecht kwamen. Geen reizigers meer in de trein, nauwelijks export meer van bloemen en planten en kantoren gingen dicht waardoor er ook een energie afname is. Maar bovenal bleef staan dat IT voor deze bedrijven moest blijven draaien.
We zijn eerst gaan werken in verschillende teams, deels vanuit huis, deels vanaf kantoor. Het werken in een hybride situatie in online en fysieke meetings werd steeds meer gewoon. De verspreiding van het virus in Nederland ging snel, continu bleven we ons aanpassen aan nieuwe regels, continu probeerden we de volgende stap al te bedenken. Wat als het verder op slot gaat, wat als er besmettingen zijn in het team, hoe gaan we hier mee om? Iedere keer naar de persconferentie luisteren, om vervolgens een uurtje later met het gehele management in een call te vertalen wat dit voor onze medewerkers betekent en voor ons als bedrijf.
Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om één van onze twee locaties tijdelijk te sluiten. De 24/7 diensten op te splitsen waarbij een deel vanuit huis werkt en deels vanaf kantoor op één locatie. De overige teams zoveel mogelijk thuis laten werken. De flexibiliteit van onze medewerkers is ongekend, het draaiend blijven houden van de kritische IT-omgevingen, waar medewerkers net als vele Nederlanders te maken kregen met thuis onderwijs, eenzaamheid, verdriet doordat naasten geraakt werden of zelf ziek werden.
Juli – september
In de zomerperiode kwam er iets meer ruimte, omwille van de dienstverlening en om met elkaar direct te kunnen schakelen bij eventuele verstoringen hebben we ook de andere locatie weer geopend. Vooral om de 24/7 diensten te draaien, maar ook voor medewerkers vanuit de teams die soms een dagje op kantoor kwamen werken. Er kwam wat meer bedrijvigheid. Reuring om ons heen, een beetje terug naar vertrouwd. Helaas hebben we dit maar voor een korte duur kunnen doen en hebben we weer zoveel mogelijk teruggeschakeld.
We vinden het van belang om onze medewerkers betrokken te houden. Daar waar we in de beginperiode 2x per week een medewerkers update gaven in een call voor de stand van zaken, is dat inmiddels terug gegaan naar 1 x per 2 weken, het oude MT-kwartiertje, maar dan digitaal. Maar ook zorgen voor fun elementen, het versturen van kaartjes, het houden van een online pubquiz of zoals we in december deden, de 10 dwaze CMC decemberdagen, een aftelkalender met cadeautjes als voorbereiding op het uitzoeken van het echte kerstpakket.