29-12-2020 / blog / Marc de Beer

2020 in een notendop: een jaar van flexibiliteit, samenwerken en mooie projecten

We zitten alweer in de laatste week van 2020. Een jaar dat in alle opzichten anders is verlopen dan we hadden kunnen voorzien. We maakten een mooie start van het jaar maar na de eerste paar maanden veranderde de gehele wereld. Hoe zijn we dit jaar met elkaar doorgekomen en hoe zien we dat voor volgend jaar? Een mooi moment om hier aan het einde van het jaar traditiegetrouw weer even bij stil te staan.

 

In ‘het jaar in een notendop van 2019’ gaf ik aan dat 2020 een mooi jaar beloofde te worden, met verdere groei van de organisatie in alle aspecten. En is dat gelukt? In het kort gezegd: ja! Ondanks de coronasituatie is Conclusion Mission Critical in alle opzichte gegroeid.

Hoe de organisatie veranderde

Januari - februari

In het begin van 2020 werd er verder gewerkt aan de One-way-of-Working binnen de verschillende teams, het nóg meer een team vormen en de uitbreiding van Conclusion Mission Critical met een locatie in Amsterdam. Elkaar gaan vinden over 2 locaties heen, dat was één van de grootste uitdagingen.

 

Het blijven betrekken van onze medewerkers in onze MT-kwartiertjes, een tweewekelijkse stand-up van een kwartier waarbij we vanuit het MT transparant aangeven waar we de afgelopen twee weken mee bezig zijn geweest, waarbij medewerkers input geven richting het MT die we gebruiken voor de komende MT-spint. Het samenwerken tussen de verschillende teams over meerdere locaties waarbij we een opzet aan het uitwerken waren om veel fysieke bijeenkomsten te hebben met elkaar, zodat medewerkers elkaar echt konden leren kennen.

 

En toen kwam eind februari. De eerste besmetting van covid-19 in Nederland was een feit. We hielden onze adem in, wat gaat hier gebeuren? Het komt wel heel dichtbij. Hoe moeten we hier als organisatie mee om gaan? Half maart kwam de persconferentie, scholen gingen dicht, restaurants gingen dicht en werk zoveel mogelijk thuis.

 

Maart - juni
Werk zoveel mogelijk thuis, waarbij je de IT verzorgt voor bedrijven in het hart van de maatschappij, zoals de Nederlandse Spoorwegen, ProRail, Royal FloraHolland en Eneco. Bedrijven die door de coronasituatie zelf in zwaar weer terecht kwamen. Geen reizigers meer in de trein, nauwelijks export meer van bloemen en planten en kantoren gingen dicht waardoor er ook een energie afname is. Maar bovenal bleef staan dat IT voor deze bedrijven moest blijven draaien.

 

We zijn eerst gaan werken in verschillende teams, deels vanuit huis, deels vanaf kantoor. Het werken in een hybride situatie in online en fysieke meetings werd steeds meer gewoon. De verspreiding van het virus in Nederland ging snel, continu bleven we ons aanpassen aan nieuwe regels, continu probeerden we de volgende stap al te bedenken. Wat als het verder op slot gaat, wat als er besmettingen zijn in het team, hoe gaan we hier mee om? Iedere keer naar de persconferentie luisteren, om vervolgens een uurtje later met het gehele management in een call te vertalen wat dit voor onze medewerkers betekent en voor ons als bedrijf.

 

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om één van onze twee locaties tijdelijk te sluiten. De 24/7 diensten op te splitsen waarbij een deel vanuit huis werkt en deels vanaf kantoor op één locatie. De overige teams zoveel mogelijk thuis laten werken. De flexibiliteit van onze medewerkers is ongekend, het draaiend blijven houden van de kritische IT-omgevingen, waar medewerkers net als vele Nederlanders te maken kregen met thuis onderwijs, eenzaamheid, verdriet doordat naasten geraakt werden of zelf ziek werden.

 

Juli – september
In de zomerperiode kwam er iets meer ruimte, omwille van de dienstverlening en om met elkaar direct te kunnen schakelen bij eventuele verstoringen hebben we ook de andere locatie weer geopend. Vooral om de 24/7 diensten te draaien, maar ook voor medewerkers vanuit de teams die soms een dagje op kantoor kwamen werken. Er kwam wat meer bedrijvigheid. Reuring om ons heen, een beetje terug naar vertrouwd. Helaas hebben we dit maar voor een korte duur kunnen doen en hebben we weer zoveel mogelijk teruggeschakeld.

 

We vinden het van belang om onze medewerkers betrokken te houden. Daar waar we in de beginperiode 2x per week een medewerkers update gaven in een call voor de stand van zaken, is dat inmiddels terug gegaan naar 1 x per 2 weken, het oude MT-kwartiertje, maar dan digitaal. Maar ook zorgen voor fun elementen, het versturen van kaartjes, het houden van een online pubquiz of zoals we in december deden, de 10 dwaze CMC decemberdagen, een aftelkalender met cadeautjes als voorbereiding op het uitzoeken van het echte kerstpakket.

De business in 2020

Zoals ik al eerder aangaf, is een groot deel van onze klanten in zwaar weer terecht gekomen vanwege de coronasituatie, zoals zoveel bedrijven in Nederland. Projecten werden afgeschaald of gestopt en we hebben veel gesprekken gevoerd met onze klanten over de dienstverlening an sich. Naast de moeizame gesprekken hebben we gelukkig ook heel veel mooie zaken gedaan.

 

Nieuwe klanten & mooie projecten

We hebben een aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen en hebben enorme gave projecten gedaan zoals de overgang van het Trade landschap van Eneco naar CMC. Een openhartoperatie met Eneco, de latende partij en dat midden in de coronatijd. Uitermate trots waren we ook toen het laatste weekend van oktober de nieuwe omgeving succesvol live ging. 

 

Maar ook projecten als Kopen of Afstand, Veilingmeester thuis werkplek en Toekomstvast Eelde voor Royal FloraHolland, het uitvoeren van disaster recovery testen en diverse upgrades van platformen voor de NS vanuit huis en het draaiende houden van alle windmolens voor de OT-omgeving van Eneco. Allemaal projecten waar onze medewerkers stuk voor stuk hun tomeloze energie voor in hebben gezet. Naast deze nieuwe klanten en trajecten is er ook hard gewerkt aan aanbiedingen voor nieuwe potentiële klanten die begin 2021 een keuze zullen gaan maken.

 

Verlenging van onze ISO/ISAE certificeringen

Voor onze bedrijfsvoering en vertrouwen naar onze klanten toe blijven onze certificeringen erg belangrijk. Ook dit jaar hebben we al onze ISO-certificeringen en de ISAE3402 Type II mogen verlengen.

 

Zichtbaarheid op social media

Ook de organisatie op onze social media kanalen meer in de markt zetten was een van de pijlers van 2020. Uiteindelijk heeft dit in december geresulteerd in het verwelkomen van onze 1000ste volger op LinkedIn. Een groei van 300% ten opzichte van 2019. We worden meer gezien in de markt, maar voor ons blijft key ook zo goed mogelijk te luisteren naar onze huidige klanten en medewerkers. Om zo uit te zoeken waar we ons verder kunnen verbeteren als organisatie, en dit te blijven doen!

What’s to come… 2021

Naast het afronden van 2020 zijn we de afgelopen maanden ook al bezig geweest met de voorbereiding op 2021. Wat zijn de pijlers van 2021 en hoe kunnen we als organisatie verder groeien voor zowel onze medewerkers, als in onze dienstverlening voor onze klanten? Dat gaan we doen aan de hand van de volgende drie pijlers: Zero Repeat, Fuse en Innovate for Tomorrow.

 

Hopelijk kunnen we de coronapandemie snel indammen, gaat het ons lucht geven om elkaar weer te zien. Het belooft weer een mooi jaar te worden, met verdere groei van onze organisatie op alle aspecten!

 

Groot dankwoord!

In dit knotsgekke jaar waarin zoveel is gebeurd doen we het vooral samen, samen met alle medewerkers zijn we Conclusion Mission Critical. Een organisatie met een fantastische cultuur, tomeloze energie en waar iedereen voor elkaar klaar staat en elkaar aanspreekt. Open en transparant, zoals we dat ook naar onze klanten doen. Een organisatie waar ik enorm trots op ben! Met grote dank aan alle medewerkers die haar of zijn steentje dit jaar hebben bijgedragen aan onze diensten op welke manier dan ook. Dank jullie wel voor al jullie inzet! Ook grote dank aan onze klanten voor hun vertrouwen in onze organisatie! Op naar een nieuw en fantastisch mooi jaar!

 

Alvast een bijzonder goed en gezond 2021!

 

Marc de Beer

Marc de Beer
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Marc de Beer +31 (0)6 53 30 02 81