September is normaal gesproken de drukste maand van het jaar op het Nederlandse spoor. De vakanties zijn afgelopen, het bedrijfsleven start weer op en studenten beginnen aan hun nieuwe studiejaar. Dagelijks reizen meer dan een miljoen mensen met de trein op en neer. Stel je eens voor dat NS-personeel niet weet waar het moet zijn, informatie voor reizigers niet klopt en materieel niet op de juiste plekken beschikbaar is. Dit heeft een enorme impact op de volledige dienstverlening van NS. Om situaties als deze te voorkomen, is het cruciaal dat de systemen 24/7 beschikbaar zijn en naar behoren werken. Conclusion Mission Critical is hier verantwoordelijk voor. In deze blog vertel ik wat er achter de IT-schermen van NS gebeurt om reizigers elke dag op tijd van A naar B te vervoeren.
Business as usual
Voor een vlekkeloze dienstverlening is NS afhankelijk van verschillende systemen en applicaties. Via de reisinformatiesystemen en de bijsturingssystemen voor personeel en materieel worden aanpassingen en verstoringen in de dienstregeling gecommuniceerd, zodat hierop geanticipeerd kan worden om de impact voor reizigers te minimaliseren. De IT-omgeving moet 24/7 beschikbaar zijn, want anders staan de treinen in het ergste geval stil.