29-10-2020 / blog / Ahmet Atasoy

Stookseizoen in Nederland: zo voorkomt Ennatuurlijk dat klanten in de kou zitten

Het is herfst in Nederland. De bladeren vallen van de bomen en de laatste zomerdagen liggen alweer achter ons. De temperatuur daalt en de verwarming springt aan: het stookseizoen is begonnen. Aan de energiesector de taak om Nederlanders van warmte te voorzien. Hiervoor zijn leveranciers afhankelijk van Operationele Techniek (OT), welke up-and-running worden gehouden met IT. Ongeplande uitval van OT-systemen is dus geen optie. Wat betekent dit voor warmteleveranciers? Hoe gaat het er achter de OT-schermen aan toe bij hen en hun partners? Ik vertel graag hoe wij als Conclusion Mission Critical er samen met Ennatuurlijk voor zorgen dat klanten er warm bij zitten.

Systemen draaien op volle toeren

De periode van begin oktober tot eind februari wordt ook wel het stookseizoen genoemd. In deze maanden staat de kachel aan en doet heel Nederland massaal een beroep op warmte. Voor een warmteleverancier als Ennatuurlijk betekent dit dat de systemen op volle toeren draaien. 

 

Edgar Smits, strategisch adviseur en OT asset owner bij Ennatuurlijk: “In de wintermaanden wil je absolute leveringszekerheid, want de impact van een eventuele uitval is dan vele malen groter. Buiten het stookseizoen wil je klanten ook een warme douche garanderen, maar onze systemen draaien dan maar op een fractie van de maximale belasting. De kans op een verstoring is hierdoor drastisch lager. Op een ijskoude winterdag is de belasting op de techniek maximaal, waardoor de kans op falen automatisch groter is. Daarom zetten wij in het stookseizoen alles op alles om dat te voorkomen en dat verwachten we ook van onze leveranciers.”

 

RISICO’S TOT EEN MINIMUM BEPERKEN

Onderhoud, vernieuwingen en storingen hebben impact op het functioneren van de systemen. Hoewel we als Conclusion Mission Critical verantwoordelijk zijn om risico’s op uitval te allen tijde te minimaliseren, wordt er in het stookseizoen altijd een stap extra gezet. De systemen krijgen voor de start van het stookseizoen een onderhoudsbeurt zodat ze in opperbeste conditie zijn. Als tijdens het stookseizoen blijkt dat er onderhoud of vernieuwingen nodig zijn, wordt dit zoveel mogelijk uitgesteld tot het voorjaar. Hetzelfde geldt voor niet-urgente functionele wijzigingen. Technische wijzigingen zoals een security patch worden wel uitgevoerd, want dit heeft betrekking op de veiligheid van een systeem. Deze wijzigingen vinden zo veel mogelijk ’s nachts plaats. Mocht het dan toch misgaan, dan blijft impact zo laag mogelijk.

Edgar: “Onze techniek is solide ontworpen. Oftewel, we gaan ervan uit dat het een keer gaat falen. Het is namelijk onrealistisch om te denken dat iets nooit kapotgaat. De vraag is alleen: hoe ga je ermee om áls iets kapotgaat? Dat is precies waarom wij Conclusion Mission Critical hebben ingeschakeld. Problemen en incidenten kun je nooit voorzien, maar doordat zij 24/7 monitoren en vervolgens snel handelen, wordt een probleem in de meeste gevallen opgelost voordat wij óf onze klanten er iets van merken.

Conclusion Mission Critical is ook ketenregiepartner en coördineert de afstemming met andere leveranciers, waardoor ik nergens omkijken naar heb.”

Proactief probleemmanagement

Waar mogelijk wil je incidenten natuurlijk voorkomen. Daarom is proactief probleemmanagement een belangrijk onderdeel van de dienstverlening van Conclusion Mission Critical aan Ennatuurlijk. Doen incidenten zich meerdere keren voor? Dan volgt er een incidentanalyse. Door de onderliggende oorzaak aan het licht te brengen, kan er preventief actie ondernomen worden. Zo wordt het aantal incidenten teruggedrongen.

 

Edgar: “Het is een meerwaarde dat Conclusion Mission Critical op deze manier met ons meedenkt. Ik vind het erg belangrijk dat een leverancier onze business begrijpt. Dat de mensen snappen dat ze in het stookseizoen geen server van datacenter 1 naar 2 kunnen verplaatsen, omdat de operationele impact enorm is als het misgaat. En dat ze begrijpen wat de impact op mijn operatie is als zich een technisch probleem voordoet. Bij de mensen van Conclusion Mission Critical weet ik dat dit begrip er is. Hierdoor kan ik mij focussen op waar Ennatuurlijk goed in is: warmte leveren.

Ondertussen kan ik erop vertrouwen dat Conclusion Mission Critical er alles aan doet om ervoor te zorgen dat onze systemen naar behoren functioneren. Zo geven ze mij als het ware Nachtrust as a Service. Ik weet zeker dat wij op dit vlak alles in orde hebben om te voldoen aan de eisen van de warmtewet: klanten voorzien in hun basisbehoefte naar warmte.”
Benieuwd naar het complete verhaal van Ennatuurlijk?
Vernieuwing OT-landschap Ennatuurlijk
onze expertise
24/7 beschikbaar, wendbaar en weerbaar.
Ahmet Atasoy
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Ahmet Atasoy - Service Manager