PRORAIL

Conclusion Mission Critical helpt ProRail bij vernieuwen LCM Fides core netwerk

Het hart van het landelijke ProRail-netwerk, LCM Fides, wordt het eind van dit jaar vervangen. Een zeer bedrijfskritisch project, want bij uitval van het netwerk kunnen de treinen niet meer rijden. Om ervoor te zorgen dat de hardware op alle zeventien locaties goed wordt geïnstalleerd en de migratie vlekkeloos verloopt, ondersteunt Conclusion Mission Critical de projectorganisatie met specifieke netwerkengineering-expertise.

Het Fides WAN is hét hart van het landelijke netwerk van ProRail en verzorgt de communicatie tussen de dertien verkeersleidingposten, drie datacenters en het ProRail Test Center (PTC). Veel van de digitale berichtenstromen tussen deze ProRail-locaties en de communicatie buiten het domein en internet verlopen over dit MPLS-netwerk, van kantoorautomatisering tot verkeersleiding en van cameratoezicht op stations tot treinbeveiliging. Het is dus van groot belang dat het netwerk te allen tijde blijft draaien – ook tijdens de migratie - en goed beschermd is.

 

Het oude netwerk uit 2010 wordt vervangen omdat de hardware niet langer wordt ondersteund. Dit moment wordt direct aangegrepen om de bandbreedte te vergroten van 10Gb naar een 100Gb-verbinding, vertelt netwerkexpert Stefan Geutjes, die namens Conclusion Mission Critical is ingehuurd om de installatie en migratie voor te bereiden en begeleiden. “Het verkeer op het WAN is het afgelopen decennium explosief gegroeid en zal ook wel blijven groeien”, zegt hij. “Denk maar aan zaken als werken in de cloud, de opkomst van dynamische reisinformatie en het groeiende belang van cameratoezicht op stations. Dat zijn allemaal communicatiestromen die over het Fides WAN gaan.”

 

Testen van netwerkdesign en migratieaanpak

Omdat ProRail niet de technische expertise vrij kon maken die nodig is om zo’n bedrijfskritisch en complex project uit te voeren zonder verstoringen in de productieomgeving, maakt het bedrijf gebruik van de diensten van Conclusion Mission Critical. 

Paul Turk, Technisch Projectmanager van ProRail, zegt over die keus: “Je hebt voor zo’n project behalve technische kennis ook domeinexpertise nodig. Stefan is al bij veel meer ProRail-projecten betrokken geweest. Hij kent onze organisatie, heeft vaker samengewerkt met de andere partners die bij dit project betrokken zijn en hij weet welke informatiestromen over het WAN gaan. Die kennis is onontbeerlijk.”

Gezien de belangen, risico’s en de complexiteit van dit project startte ProRail al in 2017 met de voorbereidingen. In 2018 is een netwerkontwerp gemaakt, is de hardware geselecteerd en ook al grotendeels aangekocht. Stefan: “Op die manier hadden we ruim de tijd om het nieuwe netwerk te testen in het ProRail Test Centrum in Amersfoort. We hebben niet alleen het netwerkdesign aan de tand gevoeld, maar we hebben ook de migratie-aanpak op diverse manieren getest.” Uiteraard is hieruit de beste migratieroutine gekozen.

 

Samenwerking met andere partners

In 2020 kon VolkerRail beginnen met de fysieke installatie van de hardware en de bekabeling op de zeventien locaties, volgens de draaiboeken die Conclusion Mission Critical daarvoor schreef. De samenwerking met hen liep perfect, stelt Stefan. “Het is belangrijk dat de installateurs van VolkerRail de draaiboeken tot in het kleinste detail begrijpen. Dat hebben we heel goed afgestemd. En als ze tijdens de opbouw toch een vraag hadden, konden ze ons altijd bellen.”

Dat gold ook voor de samenwerking met ICTO, de operationele afdeling van ProRail. Stefan: “De nauwe samenwerking met ICTO zorgde ervoor dat het coronavirus geen obstakel is geweest. We konden niet fysiek met elkaar overleggen, maar we wisten elkaar ook virtueel prima te vinden.”

 

Met name VolkerRail moest fysiek werk uitvoeren op de verkeersleidingposten. Daarvoor kreeg een selecte groep personen toegang tot deze locaties, waarbij ze zich strikt aan alle coronamaatregelen moesten houden. Op die manier konden de netwerken toch worden opgebouwd. Ook dit is, mede door de goede communicatie en samenwerking, zonder problemen verlopen. Op iedere locatie vond na installatie een controle plaats.

Migratie zonder onderbreking van de productieomgeving

Voor de fysieke opbouw van het netwerk zijn de eerste acht maanden van 2020 uitgetrokken. Op 9 en 10 september is het nieuwe WAN gekoppeld aan de oude LCM Fides core. Daarna zijn nog drie tot vier maanden uitgetrokken voor de daadwerkelijke migratie.

Stefan vertelt daarover: “Iedere ProRail-post heeft twee WAN-verbindingen. Bij de migratie routeren we eerst alle verkeer naar één verbinding. De lijn die daarmee vrijkomt kunnen we vervolgens omzetten naar het nieuwe netwerk. Daarna routeren we alle verkeer over deze nieuwe netwerkverbinding en zetten de tweede lijn om conform de bewezen migratieroutine.”

 

Dit scenario is uitgebreid getest in het ProRail Test Centrum, waarbij is aangetoond dat de migratie zonder onderbrekingen van de productieomgeving kan worden uitgevoerd. Stefan zegt dan ook: “Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat, maar je weet van tevoren ook dat er altijd onverwachte dingen gebeuren. Het Test Centrum is weliswaar een goede weergave van de werkelijke situatie, maar niet identiek aan het productienetwerk.” Daarom worden de eerste migraties in de nacht gedaan, als er minder treinen rijden. Als deze probleemloos verlopen is de weg vrijgemaakt voor het team om de rest van de migraties overdag te doen.

 

Eind 2020 zal de migratie zijn afgerond en kunnen alle zeventien ProRail-locaties gebruik maken van het nieuwe 100Gb Fides WAN. Hiermee is ProRail voorbereid op de toekomst. 

Meer weten over onze diensten?
Kritische IT-systemen 24x7 beschikbaar, wendbaar en weerbaar
Peter van der Giessen
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Peter van der Giessen +31 (0)6 20 00 38 56